نمودار نرمال تغییر قیمت سکه و دلار در سالهای اخیر.






من متوجه مشکل ماجرا نمیشم. تا جایی که من میدونم هرچی دلار گرونتر باشه به سود تولید کننده ی داخلیه و این یعنی اشتغال بیشتر. و کشورهایی مثل چین و برزیل هم ارزشون رو به شکل مصنوعی پایین نگه داشتن و واسه همین توان صادراتیشون رو بالا بردن تا جایی که صدای کنگره آمریکا رو هم در آوردن.
حالا پایین آوردن قیمت دلار به غیر از اینکه به سود وارد کننده ها باشه چه سود دیگه ای داره؟ چون در اون حالت میتونن کالایی که وارد میکنن رو ارزونتر بفروشن و این باعث ورشکستگی تولید کننده های ما شده توی این چند سال.
به جای بی بی سی و صدای آمریکا یکم به دور و برمون نگاه کنیمژ

هیچ وقت یادم نمیره سال پیش همین موقع که دلار ارزون بود همین بی بی سی و وی او ای هر روز مقاله میدادن که این کار علمی نیست و به ضرر کشوره. و همین مقاله ها باعث شد که من برم ته و توه موضوع رو در بیارم ببینم قضیه چیه و جنگ ارزی تو دنیا که بهش جنگ جهانی سوم میگن یعنی چی. که همه کشورا با چه ترفندایی سعی میکنن ارزشون رو بی ارزش کنن تا بتونن صادراتشونو تقویت کنن.
جاکشی این رسانه ها این جا معلوم میشه که حالا که دلار ارزون شده باز هم هر روز مقاله میدن در این مورد و جو میدن که چقدر اوضاع بده. با این تفاوت که این بار دیگه از اون تحلیلای علمی خبری نیست و فقط هدف جو سازیه به وسیله ی باد شکمه.

حالا اگر کسی میدونه که واقعا زیان دلار گرون (در شرایطی که قیمتا تعادلی تعیین میشن) برای ما چیه بگه که ما از این جهالت در بیایم و بفهمیم که چرا این وال فیس بوک ما پر از خبرهای در این مورد شده این مدت!


پی نوشت.
درست که ما اصلا چیزی برای صادر کردن نداریم اما به نظر من این اسفباره که به خاطر دلار ارزون گلابی ترکیه و انگور پاکستان کمر باغدارهای ما رو بشکونن.
و الا که کلن همه دست از کار کشیده و با واردات همه چیز و پول نفت زندگی کنیم. آیا این ایده آل ماست؟
اصلا گور پدر صادرات. آیا دلار ارزون به معنی تقدیم دو دستی کشور به وارد کننده ها نیست؟

۲-
به عبارت دیگه اولین گام برای رهایی از این وضع اسفناک واقعی کردن قیمتهاست. وقتی به علت مصنوعی ارزون بودن کالای خارجی حتی واسه خودمونم نمیتوتیم گلابی تولید کنیم دیگه معلومه که بحث صادرات مضحکه

۳-
مرسی فریدون از ویدیو. و واقعا خیلی خوب بود. نتیجه گیری من از همه کامنتها و این ویدیو:
۱- دلار گرونتر باشه بهتره. اگر این موضوع با سیاست های مشوق تولید و سرمایه گذاری همراه باشه باعث افزایش تولید داخلی میشه.
۲- اگر دلار گرون باشه و سیاست حمایتی نباشه گرونی پیش میاد ولی این گرونی به مرور زمان جبران میشه، اثبات این موضوع هم ۳۰۰ برابر شدن قیمت دلار در بیست سال هست
۳- اگر دلار ارزون باشه به معنی گاییدن دهن تولید کننده های داخلی میباشد و دادن مزیت رقابتی به وارد کننده هست چون جنسی که میاره ارزونه همه میتونن بخرن ولی جنس مشابه داخلی گرونه. مثال: گلابی ترکیه در تابستان امسال گلابی ایرانو گایید.

لازم به ذکر که در حالت سوم ارزون بودن مصنوعی واردات خیلی هم خوشحال کننده نیست چون با پول نفت این کارو کرده دولت. این یعنی تقدیم دو دستی پول نفت به وارد کننده ها.

با توجه به اینکه دولت و سپاه مهمترین وارد کننده کشور و در عین حال دارای قدرت مطلق سیاسی هستند واضح هست که مدیریت کلان کشور حالت سوم رو انتخاب میکنه چون سود خودش رو تضمین میکنه. حالا هم از دستش در رفته قضیه. و اهمیت قیمت بالای دلار الان نه در ضرر به اقتصاد کشور. بلکه در اینه که نشون میده دولت کم آورده.








هیچ نظری موجود نیست: