در رویای بابل، ریچارد براتیگان



من قبلا از همین نویسنده کتاب صید ماهی قزل آلا ... رو گرفته بودم. ولی حقیقتا نتونسته بودم که تمومش کنم. نمیدونم شاید باید دوباره شروع کنم.
این یکی کتاب ولی واقعا عالی بود. طوری نبود که موقع خوندنش اذیت بشی.
و میشه گفت که واقعا سورئال بود و این رو به نحو خوبی گنجونده بود توی داستان، یعنی اگه قراره رویا باشه، واقعا توی حالت رویا باشه و یه تفکیکی وجود داشته باشه.
و در نهایت اینکه اگرچه خیلی از چیزا ، مثلا اینکه بالاخره اون زن آبجو خوره چرا اونکارا رو کرده بود، جوابی داده نشدن، ولی آدم حس نمیکرد که ،

یه چیز بی سر و ته خونده
خیلی فکر کردم که چرا اینطوریه. در نهایت میتونم بگم که کتاب به اندازه کافی ارضا کننده هست که این مورد روی مخ آدم نره، و از طرف دیگه به اندازه کافی غیر عجیب و ناگهانی اون زنه با سروانه میرن بیرون از داستان که جرعت نمیکنی بگی که این که سر و ته نداشت، یعنی یک جورهایی مقهور روایت میشی و آخرین چیز هم اینکه شاید نویسنده خواسته دست خواننده رو برای ارایه ی تفسیرهای شخصی از متنش باز بگذاره و به نوعی متن خواننده گرا دست پیدا کنه.

۱ نظر:

هوس مبهم گفت...

سور ریال یعنی چی؟